top of page

יצירת קירבה עם ילדנו


היום נעסוק בהתהוות הראשונית של היחסים בין הילד להורה.

הפסיכולוגיה ההתפתחותית מכנה את הקשר הזה כקשר הבין-סובייקטיבי,

(I.R - Inter-subjective Relations) מונח מדעי המייצג את התהליך ההתפתחותי של קישור מצבים נפשיים בין אנשים.

בעברית נגדיר תהליך זה כמערכת ההיזון החוזר, או לב האינטראקציה בין הילד להורה, החל בשלבי הינקות המוקדמים והלאה.

מאמר זה יתאר את שלבי ההתפתחות של מערכת זו לפי שלבים ובהתאמה לגילאים ויעסוק בהשפעת הפגיעה בשלבי ההתפתחות והקשר לאוטיזם.

מצאתי חשיבות בכתיבת המאמר, הן בגלל נטיית המאבחנים לבחון את הילד ופחות את סביבת ההתפתחות שלו על הקשריה הראשונים, היינו הקשר עם ההורים, והן בגלל הנטיה הטיפולית באוטיזם לעסוק בילד ופחות בקשר שלו להוריו. המחקר ההתפתחותי העדכני מדגיש סוף סוף את חשיבות הקשר הבסיסי הזה, את הקשר להתפתחות הילד ואיכות חיי המשפחה.

נתחיל:

מערכת האיזון החוזר מתוארת על ידי פסיכולוגים התפתחותיים כתהליך הראשוני, הבסיסי והחיוני ביותר ללמידת התפקוד במערכות דינמיות, היינו סביבות בהן מוצג מידע חדש ללא הרף, והיכן שההצלחה דורשת מעקב שוטף אחר משמעות המידע באופן קונטקסטואלי. בקיצור, בתהליכי תקשורת, אינטראקציה, התמודדות עם מציאות משתנה, שינויים והתאמות.

במובן מסוים, דרך השתתפותם ב- I.R ילדים חווים ולומדים איך להסתנכרן עם התהליכים הנפשיים של הוריהם - את דרכיהם לנתח, להעריך ולהגיב לשינויים בעולמם.

בתהליך ה-IR הילדים רוכשים כלים לרכישת מידע, רעיונות וכישורים נפשיים המיועדים כדי לעבור מהמישור החברתי-אינטראקטיבי למישור החשיבה הפנימי. בזמן השהות המשותפת ההורה והילד חותרים כל הזמן להגיע לגישה משותפת למצב , כלומר להבנה, הסכמה ותיאום מתמיד. כל משתתף שואף להבין את הפרספקטיבה הסובייקטיבית של האחר, וזהו נסיון המאמץ המשותף שמביא ל"מפגש מחשבות "בו המחשבות, הרעיונות, הכוונות והפעולות של כל אחד יוצרות קשר, מתחברות ומשתלבות זו עם זו.

בספרה Developing through relationships (עמ '67) ב. רוגוף כותבת כך: "ההבנה ההדדית שמושגת בין אנשים בתקשורת נקראה אינטרא-סובייקטיביות" ומדגישה כי ההבנה המתרחשת בין אנשים לא מיוחסת לאדם אחד אלא לתהליך השיתופי, היינו בתהליך התקשורת. "

הקשר הבין-סובייקטיבי הוא המעבדה העיקרית לפיתוח תהליכים נפשיים מורכבים המיועדים לפיתוח מעורבות נפשית מורכבת, ומטרתו היא יכולתו ההולכת וגדלה של הילד לקבל עמדות או פרספקטיבות מרובות כאשר הוא או היא עומדים בפני אתגרים, התהוות, בעיות והזדמנויות בסביבה.

נעצור רגע כדי להבין את פירוש המושגים: אינטר - קורה בין שניים. סובייקטיבי - הערכת האישית, היחודית, לגבי מחשבות, תפישות, הבחנות, רגשות, זכרונות, תכניות וחלומות.

מרכיבי הIR:

ניהול תשומת לב וקשב ניהול מרחק פיזי בין הורה לילד קצב וניהול הקצב איכות החניכה / ההזמנה היענות לחניכה / הזמנה תגובה לקריסות וכשלים בחניכה תגובה להצלחות בחניכה

תגובה לאובדן תיאום לאחר שנקבע והושג תיאום הטון הרגשי (שמח, עצוב וכו') תיאום של עוצמה רגשית (קצת נרגש או מאוד נרגש( איזון התקשורת (מילולי, לא מילולי - הבעות פנים ושפת גוף) זרימת האינטראקציה

בהתפתחות טיפוסית, כאשר מתרחשת קריסה\ניתוק\כישלון באינטראקציה - תינוקות וילדים צעירים לומדים להיכשל ומנסים שוב ושוב על מנת לשלוט באתגרים המוצגים במערכות הדינמיות, קרי - בתקשורת. כישלונם המוקדם של ילדי ASD בפיתוח אינטר-סובייקטיביות הוא הגירעון המתועד ביותר במחקר האוטיזם. חוקרים, כמו מריאן סיגמן ב- UCLA, מצאה כי הגירעון המתמשך ביותר ועמיד לאורך זמן הוא בעצם האוטיזם.

ב- ASD, כישלון תמידי מוביל לפחד ולהתנתקות, ולא להמשך מאמץ, מה שמביא לעצירה בהיווצרות התפתחות עצבית מתקדמת. נראה כי לילדים בספקטרום יש שורשים בפגיעות נוירולוגית המפריעה את התפתחות ה- I.R. אמנם נערכו כמה מחקרים מרגשים, במיוחד אלה של ד"ר אריק קורצ'יין, שהצביעו על נפילות נוירולוגיות אפשריות, אולם החוקרים עדיין לא מצאו סימוכין לקיומה של נקודת התחלה נוירולוגית אחת. אך לא משנה מה המשקע הנוירולוגי, אנו יודעים שהוא בהחלט מפריע להתפתחות מערכת היחסים הדינמית בין הורה לילד החיונית לצמיחתה של מערכת האיזון החוזר בכל אחת משלביה הנ"ל.

תוצאות כישלון בפיתוח גמישות מנטלית גורמת לחוסר מסוגלות בהתמודדות עם קריסות, קושי בהשתהויות המיועדות להעריך ולקבוע את מידת הבטיחות, חוסר\קושי בהתייחסות למבוגרים מנוסים יותר, חוסר רצון לחיפוש מידע נוסף, חוסר יכולת לזיכרון (היזכרות) במצבי עבר דומים, תגובות לא כשירות לכשלים,אי פיתוח סגנון אישי של התנהגות רגולטורית\ויסות עצמי, הימנעות מתחושת חוסר יכולת במצבים דינאמיים, בעיות שליטה, שותפות והשתתפות. תשומת לב סלקטיבית לאלמנטים סטטיים.נסיגה - פחד ממצבים חדשים, תוקפנות, הפרעות רגשיות והתנהגותיות, ובעצם כל התופעות שמגדירות ומובילות להיווצרות האוטיזם.

ומבחינה התפתחותית לפי גילאים:

אינטרסובייקטיביות ראשונית

תיאום פעולות ומצב רגשי (גיל 3-9 חודשים)

הפעולות והתגובות שלי ביחס לפעולות ולתגובות שלך

עד כמה אנחנו מתואמים?!

הנושא הוא 'אנחנו', למשל במשחק קו-קו

אינטרסובייקטיביות שניה

תיאום סובייקטיבי של תגובות כלפי תפישות מוסכמות (הבניה נתונה) (גיל 9-15 חודשים)

התגובות שלי כלפי למה שנתפש בינינו, לעומת התגובות שלך לזה = התייחסות משותפת ומתואמת לנקודת התייחסות חיצונית (קשב משותף)

הנושא הוא ההתייחסות המשותפת שלנו למה שאנחנו חווים חושית (מראה, ריח, שמיעה, תחושה, טעם). אנחנו חווים זאת ביחד.

אינטרסובייקטיביות מדרגה שלישית

פרשנות\הבנת הכוונות ע"י הפעולות (ההתנהגות) (גיל 15-24 חודשים)

הפעולות שלי מול הפעולות שלך

הכוונות שלי והכוונות שלך

הנושא הוא הציפיות והכוונות שלנו (להבין מה תהיה הפעולה הבאה של הפרטנר, מבלי שיסביר זאת)

אינטרסובייקטיביות מדרגה רביעית

שילוב נקודות התייחסות פנימיות וחיצוניות (גיל שנתיים עד שלוש)

יחסים פנימיים והתפתחות ה'אני', לעומת סקרנות כלפי 'אני' אחר (זולת)

איזון ביניהם

הנושא הוא איזון בין העולם הפנימי לעולם החיצוני לי

הבנת האיזון והמיזוג בין התפישות שלי לתפישות האחר

אינטרסובייקטיביות מדרגה חמישית

התודעה שלי (עבר, הווה, עתיד) מול התודעה שלך (מיינד) של עבר, הווה ועתיד.

שילוב חווייתי על פני זמן

הנושאים הם העלאת זכרונות, שיקוף ותכנון משותף

למשל, שיחה בין חברים על חוויות מטיול משותף

אז מה עושים ואיך משקמים את ה- IR

לילדים עם ASD היווצרות חניכות היא חלק קריטי בשיקום היחסים הבין-סובייקטיביים בינם לבין הוריהם / מדריכים. המוקד העיקרי של יועצי RDI הוא עזרה להורים ולילדיהם להחזיר את ה- I.R. שנפגע מטבעו על ידי ASD. תקוותנו היא שבאמצעות הדרכה נכונה ומעורבות מחודשת להתפתחות ה- I.R., הילד, באמצעות הדרכת הורים, יוכל להתחיל להתפתח מחדש בדרך של הזדמנויות למידה דינמיות במהלכן יוכל להפנים וליישם את התהליכים הנפשיים המורכבים החיוניים להשגת איכות חיים.

זה מה שאנחנו עושים בהדרכת הורים בתכנית RDI.

בקרוב תיערך סדנא בנושא. מי שמעוניין להשתתף יכתוב לי כאן, או למייל.

Featured Posts
בקרוב יהיו כאן פוסטים ששווה לחכות להם!
שווה להמשיך ולעקוב...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page